Pandemi Sürecinin Otomasyon ve Veri Merkezi Çözümlerine Yönelik Talebe Etkisi
Uzun zamandır şirketlerin gündeminde olan dijital dönüşüm, Covid-19 Pandemi sürecinde iş hayatının odağına yerleşti. Uzun süreli karantina kısıtlamaları insanların çalışma ve tüketim düzenlerinde değişiklik yaratırken, firmaların iş üretme önceliklerinde ve şekillerinde büyük dönüşümlere neden oldu. Dünya hızla dijitalleşirken öncelikle “uzaktan çalışma modeli” olmak üzere otomasyon, verilerin güvenliği ve arşivlenmesi gibi kavramların önemi arttı. Öte yandan veri merkezleri, uzaktan erişim, iletişim, süreklilik, performans, telekonferans/video sistemleri firmaların öncelikli çözümler aradığı konular haline geldi. Normal koşullar altında bir ile iki yıl sürecek dijitalleşme süreci, hızlı yatırım kararlarıyla iki ay gibi kısa sürelerde hayata geçirildi.
Pandemi Sürecinde Otomasyon Talebi ArttıPandemi koşullarında iş modelleri yeniden oluşturulurken otomasyon yatırımlarına olan talep giderek artmıştır. Robotik işgücü ve yapay zeka destekli otomasyon, klasik işletme yapısını pek çok açıdan değiştirmiştir. Şirketler müşteriye bağlı ve arka plandaki iş süreçlerini yürütebilmek adına RPA (Robotic Process Automation) ve AI (Yapay Zeka) gibi teknolojilere daha çok yatırım yapmışlardır. Otomasyon, işletmelerin ve kurumların Pandemi ile ortaya çıkan yeni durumu yönetmek için ödediği maliyetleri azaltır. Otomasyon yatırımları, iş süreçlerindeki dijital dönüşümü desteklemiş, akıllı sistemler piyasadaki riskleri daha iyi inceleyerek, sağlam öngörüler yapma şansı vermiştir.
Mordor Intelligence tarafından hazırlanan bir rapora göre, veri merkezi otomasyonunun 2020'deki 7 milyar dolarlık büyüklüğünün 2026'da 19 milyar dolara ulaşması beklenmektedir. İşletmeler dijital girişimlerini yatırım yaptıkça, COVID-19 Pandemi sürecinde veri merkezi otomasyonundaki büyüme artmıştır. Uptime Institute'a göre, veri merkezi operatörlerinin %73'ü, COVID-19 krizinden kaynaklanan zorlukların doğrudan bir sonucu olarak, otomasyon kullanmayı tercih etmiştir.
Otomasyon, veri merkezi operatörlerinin çeşitli hedeflere ulaşmasına yardımcı olmuştur. Veri merkezi operatörleri, manuel müdahaleleri ortadan kaldırarak, veri işlemlerini kolaylaştırırken ve gerçek zamanlı talebi karşılamak için bilgi işlem sağlarken arıza süresi riskini azaltabilir. Ek olarak, veri merkezleri deneyimli personeli işe almak ve elde tutmakta artık zorlanmaktadır. Kuruluşlar üst düzey yetenekler için rekabet ederken, BT becerileri açığının öngörülebilir gelecekte devam etmesi beklenmektedir. Kuruluşlar, manuel görevleri otomatikleştirerek, daha fazla tam zamanlı çalışan istihdam etmeye gerek kalmadan daha verimli olma amacındadır.
Otomasyon platformları, iş yükleri yeni veri merkezi altyapısına taşınırken sorunsuz geçişlerin sağlanmasına da yardımcı olmaktadır. İş yüklerini buluta taşımak gibi tercihler söz konusu olduğunda, otomasyon platformları, ortamları senkronize etmeyi ve çeşitli altyapılarda iş yüklerini yönetmeyi kolaylaştıran değişiklik yönetimi yetenekleri sağlayabilmektedir.
Otomasyon ve Veri Merkezi Çözümlerinin AvantajlarıVeri merkezi kurumsal bilgi işleme olanak veren bir fiziksel tesistir, bir kuruluşun BT operasyonlarının merkezini oluşturur. Bir veri merkezi, kurumsal bilgisayar sistemleri, bilgisayar sistemlerinin iş ağlarına ve İnternete bağlı kalmasını sağlayan ağ ekipmanı ve donanımı, veri merkezi donanımını çalışır durumda tutan güç kaynakları, elektrik anahtarları ve ortam kontrollerini barındırır.
Bir veri merkezinde bulunan ekipmanlar, işlevlerin yerine getirilmesi adına gerekli üç ana öğeden oluşur:
- • Hesaplama Potansiyeli: Uygulamaların çalıştırılmasını sağlayan ve kurumsal sunucular tarafından sağlanan potansiyel işlem ve bellek gücünü ifade eder.
- • Depolama: Veri merkezi, ana ve yedek depolama birimlerinden oluşur. Sabit diskler ve flash dizilerini içerir.
- • Kurumsal Ağ: Anahtarlar, denetleyiciler ve yönlendiriciler, güvenlik duvarları gibi kapsamlı ağ ekipmanlarından oluşur.

Bu temel öğeler dışında ortam kontrolleri, sunucu rafları, güç kaynakları, kablo tesisatı ve kablo yönetimi sistemleri gibi destek altyapıları bulunur. Pandemi sürecinde otomasyon ve veri merkezine yönelik talep artışının nedenleri, kurumlara sağladığı avantajlarda aranmalıdır. Otomasyon ve veri merkezlerinin avantajları şunlardır:
- • Kaynakların verimli kullanımı: Otomasyon ve veri merkezlerinin kullanımı işletme maliyetlerinin azalmasını sağlar.
- • Hızlı devreye girme ve ölçüm avantajı: Yeni hizmetlerin hızlı bir şekilde devreye girebilmesi, işletme faaliyetlerinin hızlandırılması ve ölçülebilmesini kolaylaştırır.
- • BT personelinin iş yükünün hafiflemesi: BT birimleri günlük işlerinde otomasyon sayesinde daha verimli çalışır.
- • Küresel bir veri merkezleri ağına erişim: Veri merkezleri otomasyonları ile küresel bir bulut ağı hizmeti sayesinde dünya çapında veri merkezlerine bağlanmak ve işleri hızlandırmak olasıdır.
- • Daha sağlıklı bir iş ortamı: Uzaktan çalışma ve dijitalleşme ile özellikle Pandemi sürecinde işlerin aksamadan devam etmesi sağlanmıştır.